Výukové materiály založené na korpusu

Autoři

VALIŠOVÁ Pavlína

Rok publikování 2011
Druh Článek ve sborníku
Konference Korpusová lingvistika Praha 2011. 2 Výzkum a výstavba korpusů
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Obor Jazykověda
Klíčová slova corpus; Data Driven Learning (DDL); language teaching
Popis Tento příspěvek, vycházející z metody Data Driven Learning (DDL), poukáže na výhody využití korpusu ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Existují dva základními přístupy: Při aplikování induktivní metody (DDL) pracují studenti přímo s korpusovým vyhledávačem a na základě vlastních zjištění generalizují obecné pravidlo. Pro češtinu lze ČNK využívat např. jako komplement slovníku (zjištění lemmatu, rodu nebo čísla slov). Naopak při deduktivní metodě využívají korpus učitelé jako zdroj autentického současného jazyka pro tvorbu klasických cvičení. Vlastním výzkumem jsme zjistili, že pracovat přímo s Bonitem je pro studenty technicky i jazykově náročné. Díky spojení obou přístupů však můžeme využívat korpusová data, aniž bychom zapnuli počítač. Řešením je DDL na papíře, kde učitel předem vybere modelové konkordanční řádky. Na konkrétních příkladech ukážeme, jaké typy cvičení jsou aplikovatelné na češtinu, a budeme prezentovat zpětnou vazbu studentů češtiny.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.