Psychologie

"Život využijeme nejlépe tehdy, když ho věnujeme něčemu, co trvá déle než život sám." (W. James)

Představení studijního programu

Navazující magisterský studijní program Psychologie bez specializace, koncipovaný jako akademický s jednooborovým studijním plánem, je určen pro absolventy bakalářského studijního programu Psychologie. Jeho vznik reflektuje současný trend ve vzdělávání v dané oblasti, přičemž se opírá o dlouholetou úspěšnou tradici Psychologického ústavu ve vzdělávání i výzkumu a je založen na vysoké prestiži a kvalitě studia, což dokládá konstantně vysoký zájem uchazečů o studium (viz dále).

Primárním cílem předkládaného studijního programu je příprava vysoce kvalifikovaných odborníků pro jejich následné profesní uplatnění v profesi psycholog, a to jak v různých oblastech psychologické praxe (např. ve zdravotnictví, školství, manželském a rodinném poradenství, dopravě, průmyslu, personalistice, managementu, vojenství, bezpečnosti apod.), tak i v akademické sféře, respektive v institucích zabývajících se vědou, výzkumem, vývojem a inovacemi. Cílem studia je zejména aktivní zvládnutí schopností studentů integrovat, kriticky hodnotit a užívat získané poznatky o teoriích, přístupech a metodách v rámci základních psychologických věd i aplikovaných psychologických disciplín a příbuzných vědních oborů. Důraz je kladen rovněž na orientaci v mezioborových přesazích dané oblasti vzdělávání a na adekvátní užívání znalostí z oblasti psychologické metodologie, kvalitativních, kvantitativních i experimentálních výzkumných metod, psychodiagnostických metod a intervenčních postupů. Jedním z významných cílů studia daného studijního programu je i zaměření na etické aspekty psychologické praxe a hlubokou znalost metod výzkumu i postupů a prostředků v oblasti zvyšování kvality života a duševního zdraví.

Stěžejní výukové cíle daný studijní program naplňuje v úzké spolupráci se zahraničními akademickými i výzkumnými pracovišti a současně i s aplikační sférou (http://psych.phil.muni.cz/ustav/vnejsi-vztahy), což se významným způsobem promítne

do vysoké kvality jeho absolventů. Integrovanou součástí výuky je transfer současných výsledků vědy a výzkumu, realizovaný prostřednictvím kooperace s výzkumnými

a výukovými centry Psychologického ústavu: PHIC - Centrum psychologie zdraví a nemoci; CEPCoS - Centrum experimentální psychologie a kognitivních věd; ACPP - Akademické centrum pozitivní psychologie; ACPS - Akademické centrum poradenství a supervize (http://psych.phil.muni.cz/vyzkum/vyzkumne-skupiny), což umožní přímé zapojení studentů do výzkumné praxe. Excelence studijního programu je dále podpořena zaměřením na mobilitu studentů i akademických pracovníků a vysokým počtem studijních předmětů vyučovaných v anglickém jazyce, využíváním e-learningu, technologických inovací a interaktivních prvků, vybrané předměty umožňují aplikaci simulačních zařízení, technologií a metod do výuky. Důraz je současně kladen na posilování praktických forem výuky a realizaci kvalitního systému praxí a stáží studentů u potenciálních zaměstnavatelů, hostování zástupců z praxe ve výuce, uplatňování forem projektově orientované výuky apod.

Praxe

Absolvování povinných a povinně volitelných praxí a stáží je nedílnou součástí odborného kurikula daného studijního programu. V jejich rámci studenti získají zkušenost s praktickou aplikací získaných poznatků o teoriích, výzkumných i psychodiagnostických metodách a intervenčních postupech, osvojí si příslušné profesní kompetence a získají cenné praktické zkušenosti a dovednosti ve stěžejních aplikačních psychologických oblastech.

Odborná praxe – povinné předměty:

Praxe z psychodiagnostiky (rozsah: 7 dní) – 3 kredity Praxe z klinické psychologie (rozsah: 7 dní) – 3 kredity

Praxe z poradenské a školní psychologie (rozsah: 14 dní) – 6 kreditů

Praxe z manželského a rodinného poradenství (rozsah: 7 dní) – 3 kredity

Praxe z psychologie práce a řízení (rozsah: 7 dní) – 3 kredity

Povinně volitelné praxe – povinně volitelné předměty – např.:

Pedagogická praxe z psychologie na SŠ (rozsah: 14 dní) – 6 kreditů (předmět je rovněž jednou ze součástí celoživotního vzdělávání /CŽV/– doplňujícího pedagogického studia)

Celkový počet kreditů za praxe a stáže za studium:

povinné předměty: 18 kreditů

povinně volitelné předměty: 6 kreditů

Uplatnění absolventů

Absolvent navazujícího magisterského studijního programu Psychologie bez specializace, který je koncipován jako akademický s jednooborovým studijním plánem, se může profesně uplatnit jako vysoce kvalifikovaný odborník v akademické sféře, respektive v institucích zabývajících se vědou, výzkumem, vývojem a inovacemi a v profesi psycholog. V rámci dané pracovní pozice se může absolvent daného studijního programu velmi dobře uplatnit v různých oblastech psychologické praxe (např. ve zdravotnictví, školství, manželském a rodinném poradenství, dopravě, průmyslu, personalistice, managementu, vojenství a bezpečnosti, státní správě a mnoha dalších oblastech), přičemž některá z těchto profesních uplatnění vyžadují výhradně absolvování jednooborového studijního programu (např. klinický psycholog, dětský klinický psycholog apod.).

Podmínky přijetí

Termín pro podání přihlášky: 1. únor – 30. duben 2019

Komu je program určen: program je určen pro absolventy jednooborového bakalářského studijního programu Psychologie

Předmět přijímací zkoušky: Přijímací zkouška je koncipována jako dvoukolová. V prvním kole uchazeči absolvují oborový test, zahrnující znalosti z oblasti psychologie. Na základě dosažených výsledků v testu úspěšní uchazeči následně podstoupí ústní zkoušku, která je zaměřena na ověření schopnosti kritického myšlení v příslušném poznatkovém kontextu a současně formou pohovoru mapuje i motivaci ke studiu.

  • Písemný test zahrnuje 50 položek (s nucenou volbou) a obsahově pokrývá znalosti z obecné psychologie, vývojové psychologie, sociální psychologie, psychologie osobnosti, metodologie a statistiky, psychopatologie a neuropsychologie. Seznam doporučené literatury je každoročně aktualizován a zveřejňován při vyhlášení příjímacího řízení. Délka trvání testu je 40 minut a je administrován v počítačové formě.
  • Ústní pohovor má komisionální povahu, komise sestává ze tří členů. Součástí ústní zkoušky je rozprava nad zvoleným psychologickým tématem, která je zaměřena na schopnost uchazeče kriticky uvažovat a integrovat poznatky ze základních psychologických disciplín. Dále je pohovor zaměřen na dosavadní odborné aktivity a výsledky uchazeče, na jeho motivaci ke studiu, komunikační dovednosti a osobnostní předpoklady k profesi psychologa. Uchazeč předkládá komisi diplom z bakalářského studia psychologie (včetně diploma supplement), autoreferát své bakalářské práce, seznam prostudované odborné literatury a životopis.
  • Hranice úspěšnosti přijímací zkoušky:: 70 bodů (maximální počet bodů 100). Písemný test max. 50 bodů, ústní pohovor max. 50 bodů. Uchazeč postupuje k ústní části, pokud v písemné části získá alespoň 30 bodů.

    Prominutí přijímací zkoušky: Přijímací zkouška může být prominuta uchazečům, kteří složili s výborným (A) či velmi dobrým (B) prospěchem Státní bakalářskou zkoušku z jednooborového studia Psychologie. O prominutí přijímací zkoušky žádají uchazeči prostřednictvím e-mailu na adrese prijimaci.rizeni@phil.muni.cz.

    Odkaz na Psychologický ústav.

    Obecné informace k průběhu přijímacího řízení do navazujících magisterských programů na FF MU naleznete zde. Dokumenty k aktuálnímu přijímacímu řízení jsou vedeny v Materiálech pro uchazeče.

Doporučená literatura

Základní doporučená literatura:

  • Eysenck, M. W., &Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia
  • Sternberg, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.
  • Stuchlíková, I. (2007). Základy psychologie emocí. Praha: Portál.
  • Nakonečný, M. (1996). Motivace lidského chování. Praha: Academia.
  • Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
  • Blatný, M. (Ed.) (2016). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum.
  • Lerner, R. M., & Damon, W. (Eds.) (2006). Handbook of child psychology (vol. 1.). New Jersey: Wiley.
  • Millová, K. (2012). Psychologie celoživotního vývoje: uvedení do moderních teorií. Brno: Host.
  • Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
  • Výrost, J., & Slaměník, I. (eds, 2008). Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008.
  • Hewstone, M., & Stroebe, W. (eds, 2006). Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál, 2006.
  • Myers, D. G. (2016). Sociální psychologie. Brno: Edika.
  • Blatný, M. a kol. (2010). Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada.
  • Cervone, D., & Pervin, L. (2014). Personality psychology: international student version. (12th ed.). Singapore: Wiley.
  • Drapela, V. (2011). Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál.
  • Pervin, L. (2008). Handbook of personality: theory and research. (3rd ed.) New York: Guilford Press.
  • Ferjenčík, J. (2010). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Vyd. 2. Praha: Portál.
  • Goodwin, K. A., & Goodwin, C. J. (2016). Research in psychology: methods and design. 8th ed. Hoboken: Wiley & Sons.
  • Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada.
  • Svoboda, M. (ed.), Češková, E., Kučerová, H. (2006). Psychopatologie a psychiatrie pro psychology. Praha, Portál.
  • Diamant, J.J., &Vašina, L. (1998). Kapitoly z neuropsychologie. Brno: Masarykova univerzita.
  • Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie. Praha: Portál.

Zajišťuje Filozofická fakulta
Typ studia magisterský navazující na bakalářský
Forma prezenční, státní rigorózní zkouška
Doba studia 2 roky
Vyučovací jazyk čeština

Možnosti studia

Jednooborové studium

Po absolvování doplňujícího pedagogického studia k získání učitelské způsobilosti v rámci celoživotního vzdělávání na MU, či v rámci jiné univerzity, se může absolvent daného studijního programu profesně uplatnit jako středoškolský učitele psychologie, stejné možnosti skýtá i rozšíření studia v rámci dalších kurzů nabízených touto formou (Psycholog ve zdravotnictví, Forenzní psychologie aj.).

Absolvování navazujícího magisterského studijního programu Psychologie opravňuje jeho absolventa k předložení rigorózní práce a následné žádosti o příslušné řízení s udělením titulu PhDr.

Svoji další odbornou erudici může absolvent uvedeného studijního programu prohlubovat v doktorském studijním programu Psychologie a v jiných doktorských programech, které jeho absolventům umožňují doktorské studium, po jehož ukončení získává absolvent vědeckou hodnost Ph.D. Daná návaznost je v rámci MU možná primárně na FF, FSS, či LF (např. na Ústavu psychologie a psychosomatiky) i na dalších univerzitách v rámci České republiky (např. na LF UK v oboru Lékařská psychologie a psychopatologie) a v zahraničí. Doktorské studium je určeno především zájemcům o akademickou profesní dráhu na vysokých školách a výzkumnou profesní dráhu v institucích zabývajících se vědou, výzkumem a inovacemi.

Chcete vědět víc?

http://psych.phil.muni.cz

Váháte?
Máte otázku?

Nechte si poradit v diskusním fóru Masarykovy univerzity

Diskusní fórum MUNI


Nebo nám pošlete e-mail

PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Konzultant programu


e‑mail:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.