Status mimetických obrazově vizuálních mediálních produktů, aneb úvaha nad magrittovským problémem "Ceci n'est pas une pipe"

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

PAVELKA Jiří

Rok publikování 2010
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Popis Tento referát se zabývá problémem zformulovaným do otázky: jaký sémiotický status mají výtvarné mimetické obrazově vizuální mediální produkty. Vymezuje postuláty gramatiky obrazově vizuálních mediálních textů, tzn. definuje paradigmatiku a syntagmatiku ikonických textů a jednotlivé kategorie konkretizuje a ilustruje na základních typech mediálních produktů (sochách, malbách, knižních ilustracích, fotografiích, mapách, galerijní instalacích, němém hraném, animovaném a loutkovém filmu, pantomimě či baletu). Referát dospívá k přesvědčení, že také ready-mades, galerijní a muzejní instalace materiálních kulturních produktů a landartové projekty mají status mediálních, znakových textů, jsou podřízeny znakovým kódům, a že tudíž nejen Magrittova namalovaná dýmka, ale ani skutečná, v galerii vystavená dýmka již není dýmkou, ale znakovým textem, který nese doslovné ikonické, anebo přenesené symbolické významy.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.