Adaptační proces cizinců na české a norské školní prostředí
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2015 |
| Druh | Další prezentace na konferencích |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | Vyrůstání v cizí zemi může být pro děti imigrantů velmi obtížný a matoucí proces. Především proto, že je dítě pravidelně vystavováno tlaku začlenit se do majoritní společnosti (tlak školy, majority) a tlaku udržet si svou původní kulturu (tlak rodiny), (Min Zhou, 1994). Děti, které samy imigrovaly do jiné země, čelí také řadě strádání způsobenému ztrátou vazby k těm, které milují, ztrátou sociálního statutu, na který byly zvyklí a ztrátou své vlasti. V nové zemi musejí čelit problémům spojenými se všemi těmito ztrátami (Eisenbruch, 1999). Příspěvek představí téma mé disertační práce, která zkoumá, jakou roli hraje škola (učitelé, spolužáci), rodina a dítě samotné při adaptačním procesu cizinců na školní prostředí v České republice a Norsku. Většinou je v literatuře a výzkumech nahlíženo na adaptační proces odděleně z hlediska dětí, učitelů či rodičů. V disertační práci proto považuji školní adaptaci stejně jako Brizuela a Garcia (1999) za komplexní a triangulační proces, který zahrnuje proměnné týkající se dítěte, rodiny a školy a který je zakotven ve větším sociálním, kulturním a politickém kontextu. |
| Související projekty: |