Metodologické otázky srovnávací pedagogiky : podněty pro koncipování komparativních studií
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2016 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Pedagogická orientace |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6131/5503 |
| Obor | Pedagogika a školství |
| Klíčová slova | Comparative education; purposs of comparative research; designs of comparative studies; case studies; large-scale surveys; methods of data collection; comparison approach; and localization of cases |
| Popis | Cílem je v kritickém přehledu zhodnotit metodologické postupy, jež se objevily ve srovnávací pedagogice v průběhu jejího nedávného vývoje a jež jsou využívány aktuálně. Zdroje autorky hledaly převážně v zahraniční literatuře posledních dvou dekád. Metodologické otázky srovnávací pedagogiky se obvykle řeší v kategoriích účelů srovnávacích studií (deskripce, analýza, explanace, predikce), výzkumných paradigmat (kvalitativní, kvantitativní, kombinace), výzkumných designů (případové studie, large-scale surveys), různých teoretických a metodologických přístupů (pluralita metod a výzkumných technik), modelů komparace a šířky a hloubky záběru srovná- vacích studií (lokální, regionální, globální), využívaných zdrojů (vlastní sběr dat, metaanalýza existujících dat, dokumenty), role výzkumníků a konečně jejich metodologických limitů. Účelem je poskytnout čtenáři obrázek o možných variantách, s nimiž může výzkumník vstupovat do designování své srovnávací studie, a to v některých případech i s příklady již realizovaných srovnávacích výzkumů. |
| Související projekty: |