Učebnice českých učitelů v Bulharsku: 80. a 90. léta 19. století
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2016 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Studia ethnologica Pragensia |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Dějiny |
| Klíčová slova | Textbooks; Teachers; Bulgaria; Grammar schools; Terminology; Czech migration |
| Přiložené soubory | |
| Popis | Z významné české migrace, která zamířila v 80. a 90. letech 19. století do nově vzniklého bulharského státu, byli středoškolští učitelé nejpočetnější profesní skupinou. Jednalo se o jedno z převratných období bulharské historie, kdy teprve vznikal systém středních škol a gymnázií, stejně jako dalších státních institucí. Na jedné straně se tak otevírala možnost pro působení českých pedagogů, kteří s vidinou rychlé kariéry odešli do Bulharska. Na straně druhé se místní školy potýkaly s řadou problémů, jedním z nejcitelnějších byl nedostatek učebnic vhodných pro výuku. Samotní učitelé byli proto nejčastějšími tvůrci učebnic. Do této významné publikační činnosti se zapojili také někteří z českých učitelů. Ve svém příspěvku krátce popíšu situaci bulharského gymnaziálního školství po roce 1878, pokusím se shrnout informace o učebnicích sepsaných českými učiteli a představím jednotlivé pisatele. Ve své studii podrobím kritice vybrané učební pomůcky a zhodnotím užívanou odbornou terminologii. |
| Související projekty: |