Předpoklady porozumění, kompetence a „rodiny jazyků“ ve vizuálním umění

Autoři

KREJČÍ Magdalena

Rok publikování 2022
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Co musíme vědět a znát, abychom porozuměli významu obrazu? Na co se máme připravit, když jdeme do galerie? Jak vysvětlit, proč obrazům porozumíme nebo neporozumíme? Příspěvek předkládá přehled způsobů, kterými obrazy nesou svůj význam z pohledu sémiotiky a analytické estetiky. Dále se soustředí na proces interpretace a porozumění tomuto významu. Pro toto porozumění jsou nezbytné určité divácké kompetence, pro každý malířský styl či dokonce pro každého autora a každé dílo se však soubor požadovaných diváckých kompetencí může lišit. Určovat požadavky každého malířského stylu je zdlouhavé a nepřehledné, můžeme však vysledovat společné styčné znaky a definovat tak hlavní obrazové kategorie na základě očekávaných diváckých kompetencí. Pokud každý malířský styl má svůj vlastní „jazyk“, tyto kategorie představují jakési „rodiny jazyků“. Každá z nich se vyznačuje rozdílným přístupem k zobrazení, rozdílným záměrem, kterého chtějí obrazy dosáhnout, rozdílnými pravidly svých symbolických systémů a rozdílnými druhy významu, které prostředkují. Pochopení těchto hlavních rozdílů nám zajistí lepší porozumění obrazům z dané rodiny. A jenom pokud dokážeme obrazům porozumět, dokážeme je i adekvátně esteticky hodnotit.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.