Počátky Jednoty umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků v kontextu vídeňské Tonkünstler-Sozietät

Autoři

ŠMÍDOVÁ TURCHICHOVÁ Magdalena

Rok publikování 2022
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj MUSICOLOGICA BRUNENSIA
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www Homepage Musicologica Brunensia
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2022-1-8
Klíčová slova Prague concert life; 19th century; Händel reception; oratorio; Jednota hudebních umělců ku podpoře vdov a sirotků; Tonkünstler-Sozietät; Tonkünstler Gesellschaft; Haydn; Händel
Popis Jednota umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků, známá také pod názvem Tonkünstler Wittwen-und-Waisen Societät, hrála důležitou roli v etablování pražského veřejného koncertního života devatenáctého století. Pozornost badatelů vzbudila dlouhodobým uváděním oratorií Georga Friedricha Händela. Pražská Jednota vznikla po vzoru Tonkünstler-Sozietät (1771), jež se soustavně věnovala provozování oratorií a je považována za nejstarší veřejnou koncertní instituci ve Vídni. Obě společnosti byly založeny se stejným cílem: výtěžky benefičních koncertů saturovaly fond, který sloužil k zabezpečení nemohoucích hudebníků nebo pozůstalých vdov a sirotků. Cílem studie je nastínit vývoj pražského spolku v souvislosti s obdobnými filantropickými organizacemi, zejména vídeňské Tonküstler- Sozietät, a hledat, do jaké míry docházelo k vzájemným vlivům.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.