Tektonika, hmota, materiálová přirozenost : počátky moderní architektonické teorie

Autoři

KROUPA Jiří

Rok publikování 2021
Druh Článek ve sborníku
Konference Materiál a materialita v architektuře v rámci Brněnské školy dějin umění
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Klíčová slova Architectural theory; tectonics; Marc-Antoine Laugier; Carlo Lodoli
Popis Architektonické principy tektoniky a stereotomie uvedl do architektonické teorie Gottfried Semper, jenž zdůrazňoval jejich spojitost s hmotou a s přirozenými vlastnostmi užívaného materiálu. Právě na jeho dědictví v současnosti navazuje švýcarsko-maďarský architekt a teoretik architektury Ákos Moravánszky zkoumáním pojmu „Stoffwechsel“ (látková proměna). Dnes je to zjevně nejvýznamnější představitel právě onoho směřování moderní architektonické teorie, v níž získáváme do ruky nástroj, který lze využívat pro nově koncipovanou interpretaci a porozumění architektonickému tvaru v minulosti a současnosti. Cestu k oněm oběma termínům ovšem nalezneme již v historické architektuře, jak to lze zjistit na příkladě architektury italské renesance a baroka. V polovině 18. století vycházejí texty Marc-Antoine Laugiera (1713-1769) a Carlo Lodoliho (1690-1761). Obě patřily k těm nemnohým studiím o architektuře, které v době osvícenství daly vzniknout zcela novému způsobu teoretizování o architektuře. Můžeme v nich dokonce spatřovat vznik zcela nového rozvažování o architektuře a skutečné počátky architektonické teorie v podobě, jakou známe dnes. A je pozoruhodnou skutečností, že také v brněnském uměleckohistorickém prostředí bychom v minulosti našli různé způsoby, jak ony architektonické principy zapracovat do uměleckohistorických analýz.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.