"Živý recitativ beze slov" : symfonické básně Antonína Dvořáka v reflexi Leoše Janáčka
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2023 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | MUSICOLOGICA BRUNENSIA |
| Citace | |
| www | Odkaz na plný text článku. |
| Klíčová slova | Antonín Dvořák; Leoš Janáček; symphonic poem; The Water Goblin; The Noon Witch; The Golden Spinning Wheel; The Wild Dove; Karel Jaromír Erben; Beseda brněnská; speech melody; ballad; orchestration; thematic analysis; harmonic analysis |
| Popis | Tento článek se zaměřuje na vybrané detaily hlubokého vztahu mezi Antonínem Dvořákem a Leošem Janáčkem, který začal během Janáčkových studií na pražské varhanické škole v letech 1874-1875. Článek pojednává o Janáčkových podrobných rozborech čtyř symfonických básní Antonína Dvořáka na motivy balad Karla Jaromíra Erbena, které dokládají tvůrčí paralely mezi oběma skladateli, a o brněnských provedeních symfonických básní za Dvořákova života a jejich reflexi v dobovém tisku. Článek také ukazuje, že Janáček při rozboru symfonických básní využil své práce na nápěvkové teorii a že se stal prvním teoretikem Dvořákova díla. |