Rozvíjení textových kompetencí metodami tvůrčího psaní.

Autoři

FIŠER Zbyněk

Rok publikování 2023
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Slovo a Smysl
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www Online zveřejněný text.
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23366680.2023.2.2
Klíčová slova creative writing; text competence; sensitization; imitation of literary creation; inductive cognition; dynamic thinking; protocol as a didactic tool
Popis Transdisciplinárně založený obor tvůrčí psaní nabízí didaktické využití v rozmanitých analyticko-interpretačních, imitačních nebo textotvorných operacích s textem na poli literatury, publicistiky, odborného psaní nebo překladatelství. Tvůrčí psaní má vypracované metody použitelné ve všech možných přístupech k textu od recepce a analýzy přes identifikaci významů, stylových, makropoetických a žánrových charakteristik po jejich interpretaci a hodnocení, v oblasti rozvoje textotvorných dovedností od modelace tématu a struktury textu přes rozvoj individuálního stylu po optimalizaci a sebereflexi psaní. Tím pádem jsou techniky tvůrčího psaní použitelné v literární výchově, ve výuce literární teorie, při výuce slohových postupů i při tréninku překladatelských kompetencí, pro práci odborného i popularizačního psaní. Na příkladech práce se studujícími na VŠ představí autor možnosti, jak lze za pomoci cílených cvičení rozvíjet a prohlubovat empatii vůči slovesnému dílu, a možnosti a výhody uplatnění tvůrčích textotvorných strategií při operacích s texty. Tvůrčí psaní se tak jeví jako metodologicky, kvantitativně i kvalitativně vhodná alternativa pro rozvoj komunikačních kompetencí na bázi práce s textem.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.