El valor de la lectura y la literatura en el proceso de maduración psicosocial de los niños en edad escolar

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Hodnota čtení a literatury v procesu psychosociálního zrání dětí školního věku
Autoři

LÍPOVÁ Magdaléna

Rok publikování 2025
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Cílem příspěvku je studium literárního textu určeného dětskému čtenáři z pohledu vývojové psychologie, zejména teorie Erika Eriksona. Příspěvek je součástí širšího doktorandského výzkumu a zkoumá ověření teze, že linie psychosociálního vývoje a vývojových krizí i proces osobního růstu se zcela přirozeně odráží v literatuře pro děti a mládež. Autoři literatury pro děti a mládež reflektují potřeby a zájmy dětí určitého věku a zohledňují historický kontext i aktuální problémy; v literatuře najdeme psychologické poznatky sdělované uměleckým jazykem, předávané velmi srozumitelným a přitažlivým způsobem. Příspěvek se pomocí interpretační analýzy zaměřuje na témata a motivy dětských knih a zkoumá, jak texty odpovídají úrovni psychosociálního vývoje čtenáře, jaké problémy a konflikty nastolují; zda odrážejí zájmy, emoce a rozvoj nových dovedností dětí daného ve věku. Tento konferenční příspěvek zkoumá z hlediska vývojové psychologie knihu Marka Tomana Cukrárna u Šilhavého Jima (která získala Cenu ZLATÁ STUHA 2019 v kategorii literární část) a zaměřuje se na studium těch aspektů Tomanovy prózy, které mohou motivovat žáky k rozvoji čtenářské kompetence.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.