Míra stresogenity u jedinců v institucionální výchově

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KACHLÍK Petr

Rok publikování 2025
Druh Článek ve sborníku
Konference Člověk ve svém pozemském a kosmickém prostředí. Sborník referátů ze semináře „Člověk ve svém pozemském a kosmickém prostředí“, příspěvky přednesené na 42. semináři v Radvanicích ve dnech 21.– 23. 5. 2024
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Klíčová slova ACE test; client; behavioral and emotional disturbance; prevention; toxic stress; institutional education; research; health
Popis Úroveň stresové zátěže je možné zjišťovat různými metodami. Jednou z nich je ACE test. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jakou míru stresogenity vykazují osoby s poruchami chování a emocí v institucionální výchově a jak působí toxický stres na jejich projevy. Ve výzkumném šetření bylo využito smíšeného designu, v kvantitativní části byl uplatněn ACE test v české verzi, v kvalitativní části byly sestaveny a analyzovány případové studie klientů. Výzkumný vzorek zahrnoval 22 klientů ústavní výchovy – 7 dívek a 15 chlapců v adolescentním věku. Z výsledků vyplynulo, že ve skupině činil průměr úrovně toxického stresu 3,5 bodu, což už možné posuzovat jako rizikové skóre, kdy hrozí fyzické, psychické a sociální problémy a spojitost se vznikem či prohlubováním poruch chování a emocí. V souboru 14 klientů dosáhlo ACE skóre hodnoty 3 a vyšší, což odpovídá vyšší až vysoké úrovni stresu, 8 klientů pak ACE skóre nižšího než 3, což představuje běžnou až nízkou úroveň stresu. Skupina se zvýšenou stresogenitou významně častěji inklinovala k závislostnímu chování oproti skupině bez této zátěže. Ke zlepšení aktuální situace je třeba posílit prevenci rizikových vzorců chování, rozšířit síť nízkoprahových zařízení pro děti a mládež ze sociálně znevýhodněného prostředí, zaměřit se na vyloučené a problémové komunity.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.