Test historického myšlení : Projednávání zákona „o potulných cikánech“ z roku 1927 jako podklad pro hodnocení historického myšlení žáků
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2023 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | MARGINALIA HISTORICA |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | https://karolinum.cz/casopis/marginalia-historica/rocnik-14/cislo-1/clanek-15523 |
| Doi | https://doi.org/10.14712/30298393.2025.3 |
| Klíčová slova | classroom testing; didactics of history; Peter Seixas; Czechoslovak 1927 anti-vagrant legislation; historical thinking metod |
| Popis | Studie představuje a obsahuje vzorový test, který slouží k ověření, jak žáci chápou a reflektují historii, včetně vzorového odpovědního listu a metodického listu. Z hlediska zdrojů je test založen na zápisu z jednání československého parlamentu z roku 1927 o návrhu zákona o „kočovných Cikánech”; toto téma bylo vybráno, protože je dostatečně zdokumentováno primárními důkazy a zároveň je pro žáky prakticky neznámé. Bylo vytvořeno několik následných verzí testu a hodnotících kritérií, které odrážejí výsledky dvou kol pilotního testování. Autoři použili metodologii historiků Pavla Balouna a Jaromíra Mrňky pro část věnovanou historii a revidovanou Bloomovu taxonomii vzdělávacích cílů. Jejich primární metodologickou inspirací je Peter Seixas a kol., jejichž „Jednohodinový test historického myšlení“ byl zohledněn stejně jako jejich celkový rámcový koncept „historického myšlení“ (přijatý didaktickým projektem Dějepis+). Test jako celek, jak je představen níže, má sloužit metodikům výuky dějepisu i učitelům pro použití ve výuce. |
| Související projekty: |