Test historického myšlení : Projednávání zákona „o potulných cikánech“ z roku 1927 jako podklad pro hodnocení historického myšlení žáků

Autoři

KAŠKA Václav SEDLÁK Petr SOKOL Peter

Rok publikování 2023
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj MARGINALIA HISTORICA
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www https://karolinum.cz/casopis/marginalia-historica/rocnik-14/cislo-1/clanek-15523
Doi https://doi.org/10.14712/30298393.2025.3
Klíčová slova classroom testing; didactics of history; Peter Seixas; Czechoslovak 1927 anti-vagrant legislation; historical thinking metod
Popis Studie představuje a obsahuje vzorový test, který slouží k ověření, jak žáci chápou a reflektují historii, včetně vzorového odpovědního listu a metodického listu. Z hlediska zdrojů je test založen na zápisu z jednání československého parlamentu z roku 1927 o návrhu zákona o „kočovných Cikánech”; toto téma bylo vybráno, protože je dostatečně zdokumentováno primárními důkazy a zároveň je pro žáky prakticky neznámé. Bylo vytvořeno několik následných verzí testu a hodnotících kritérií, které odrážejí výsledky dvou kol pilotního testování. Autoři použili metodologii historiků Pavla Balouna a Jaromíra Mrňky pro část věnovanou historii a revidovanou Bloomovu taxonomii vzdělávacích cílů. Jejich primární metodologickou inspirací je Peter Seixas a kol., jejichž „Jednohodinový test historického myšlení“ byl zohledněn stejně jako jejich celkový rámcový koncept „historického myšlení“ (přijatý didaktickým projektem Dějepis+). Test jako celek, jak je představen níže, má sloužit metodikům výuky dějepisu i učitelům pro použití ve výuce.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.