A Film Factory, Not a Film Manufacturer : AB Film Company, Studio Branding, and Emerging Regional Silent Film Industry
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Další prezentace na konferencích |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | Konferenční příspěvek se věnuje tématu korporátního brandingu v české kinematografii na začátku dvacátých let. Dosud byly domácí filmové společnosti a jejich pozice v rámci filmové kultury zkoumány především z pohledu ekonomických a institucionálních přístupů k historiografii. Význam brandingových operací zůstal přehlížen, ačkoli tato průmyslová dimenze nabízí cenný vhled do korporátních představ a regionálních obchodních strategií. Prezentace se zaměřuje na paratextuální praktiky a zkoumá formy zakládání a posilování jedinečných filmových značek v transformační éře českého němého filmu. S ohledem na post-imperiální politické a ekonomické posuny, stejně jako na průmyslové rekonfigurace, se zabývá strategiemi, které domácí firmy uplatňovaly, aby deklarovaly svůj komerční a umělecký význam na domácím trhu. V tomto ohledu článek vychází z teorie paratextuality a konceptu průmyslové reflexivity, aby odhalil: (a) Jaké typy rétorických rámců místní korporace považovaly za klíčové pro úspěch v konkurenčním distribučním prostředí; (b) Do jakých pozic se filmoví producenti a manažeři veřejně stavěli v rámci průmyslových struktur a prezentovali své obchodní dovednosti a tvůrčí přínos. V tomto ohledu je zvláštní pozornost věnována filmové společnosti AB, jejím předním osobnostem a jejímu korporátnímu časopisu distribuovanému lokálním kinařům. S úmyslem centralizovat českou filmovou produkci pod svou sféru vlivu, společnost AB zahájila provoz svého filmového studia na počátku dvacátých let a propagovala sebe samu jako „filmovou továrnu“, přičemž svůj vznik navenek prodávala jako milník v domácí kinematografii. Tezí této prezentace je, že korporátní paratexty podporovaly a koordinovaly tuto obchodní strategii tím, že značku AB spojovaly především s profesionalitou managementu, estetickým internacionalismem, finanční životaschopností a technologickou konkurenceschopností. Tímto způsobem tak příspěvek prohlubuje naše porozumění ekosystému českého němého filmu, nastiňuje funkce průmyslově vytvářených paratextů a odhaluje pozoruhodné obchodní vzorce v regionálních kinematografiích. |
| Související projekty: |