Prožitek v muzeu. Teoretická východiska pro práci s emocemi v historicky zaměřených expozicích

Autoři

PEŠKOVÁ Jitka JAGOŠOVÁ Lucie

Rok publikování 2025
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj ACTA MUSEI NATIONALIS PRAGAE – HISTORIA
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www https://publikace.nm.cz/periodicke-publikace/acta-musei-nationalis-pragae-historia
Doi https://doi.org/10.37520/amnph.2025.002
Klíčová slova museum pedagogy; museum education; emotions; experience; historically oriented exhibitions; interpretation; multisensory oriented learning
Popis Článek se zaměřuje na reflexi prožitku v prostředí muzea optikou muzejní pedagogiky, s přihlédnutím k historicky zaměřeným muzejním expozicím, které v široké paletě lokálních expozic muzeí představují dominantní profilaci. Klade si za cíl formulovat teoretická východiska prezentace a práce s exponáty, neopomínající vedle podpory rozvoje kognitivního a senzomotorického myšlení a učení také oblast emocionální a sociální. Postoje k návštěvníkům a zohledňování jejich prožívání a emocí při návštěvě muzea se proměňovaly, stejně jako přístupy muzeí ke způsobům, jak co nejvhodněji (didakticky) pojímat vlastní prezentační koncepty a prostředky, jak zprostředkovávat přijatelnými formami návštěvníkům potenciál sbírkových předmětů a jejich výpovědní hodnotu. Tyto aspekty v článku dokreslují konkrétní příklady z muzeí a jejich historicky zaměřených expozic.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.