Prožitek v muzeu. Teoretická východiska pro práci s emocemi v historicky zaměřených expozicích
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | ACTA MUSEI NATIONALIS PRAGAE – HISTORIA |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | https://publikace.nm.cz/periodicke-publikace/acta-musei-nationalis-pragae-historia |
| Doi | https://doi.org/10.37520/amnph.2025.002 |
| Klíčová slova | museum pedagogy; museum education; emotions; experience; historically oriented exhibitions; interpretation; multisensory oriented learning |
| Popis | Článek se zaměřuje na reflexi prožitku v prostředí muzea optikou muzejní pedagogiky, s přihlédnutím k historicky zaměřeným muzejním expozicím, které v široké paletě lokálních expozic muzeí představují dominantní profilaci. Klade si za cíl formulovat teoretická východiska prezentace a práce s exponáty, neopomínající vedle podpory rozvoje kognitivního a senzomotorického myšlení a učení také oblast emocionální a sociální. Postoje k návštěvníkům a zohledňování jejich prožívání a emocí při návštěvě muzea se proměňovaly, stejně jako přístupy muzeí ke způsobům, jak co nejvhodněji (didakticky) pojímat vlastní prezentační koncepty a prostředky, jak zprostředkovávat přijatelnými formami návštěvníkům potenciál sbírkových předmětů a jejich výpovědní hodnotu. Tyto aspekty v článku dokreslují konkrétní příklady z muzeí a jejich historicky zaměřených expozic. |
| Související projekty: |