Mezi řádem a chaosem: příspěvek k principu Hábova hudebního myšlení

Autoři

SPURNÝ Lubomír

Rok publikování 2004
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Slovenská hudba
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Klíčová slova Alois Hába; Arnold Schoenberg; Athematicism
Popis Na základě srovnání některých Schönbergových a Hábových vyjádření se autor zabývá problematikou produkce uměleckého díla. Již samo označení Musik der Freiheit, jež bývá spojováno s Hábovou tvorbou či se Schönbergovými díla z období tzv. volné atonality, znamená pro nezaujatého pozorovatele jistou klasifikaci: díla takto komponovaná bývají někdy spojována s tvůrčím modelem, jenž je zcela odkázán na svobodné vůli autora, v horším případě se pak jedná o náhodný či chaotický proces, kdy vznik díla není určován souborem předem daných pravidel a jednotlivé prvky a části jsou vzájemně volně přiřazovány. Tento dojem se na rozdíl od Schönberga snaží Hába vyvrátit připomínkou prvotní teoretické reflexe, která stojí na počátku vlastní kompoziční práce. S ohledem na procesu vznikání uměleckého díla se autor příspěvku pokouší obhájit myšlenku dvou odlišných modelů: Hábův vzorec se odvíjí od zvukové představy (Klangvorstellung) a teoretických základů (theoretische Grundlagen) k vlastnímu tvoření (Schaffen); Schönberg přechází od prvotního nevědomého tvoření (unbewusstes Schaffen) k teoretické reflexi (theoretische Reflexion). Oba zmíněné modely, na první pohled tolik odlišné, přesto spojuje společná představa: oba autoři zdůrazňují myšlenku svobodného tvoření.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.