Je zakotvená teorie teorií?
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2005 |
| Druh | Článek ve sborníku |
| Konference | Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia paedagogica U 10 |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Pedagogika a školství |
| Klíčová slova | educational research; grounded theory; theory; education; induction; qualitative methodology; |
| Popis | Článek se zabývá kvalitativní a kvantitativní metodologií, které jsou nahlíženy jako dva odlišné, nikoli však soupeřící diskursy. Především se zaobírá obecnými metodologickými, epistemologickými a logickými otázkami kvalitativního výzkumu, zvláště pak metodou zakotvené teorie (grounded theory). Dále je podrobeno zkoumání použití induktivní metody v kvalitativním diskursu, tvorba teorií a je vysloven a zdůvodněn výrok, který tvrdí, že zakotvená teorie je hypotézou. Příspěvek opodál popisuje možnosti spojení obou diskursů (obou typů analýz) v jednom výzkumu, nikoli pouze použití rozličných metod. Na závěr článku je řešena povaha sociálních věd a hledání pravdy v sociálních vědách. |