"Zemřely" na českých úřadech práce profesionálně poskytované individuální akční plány zaměstnanosti?

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

HORÁK Pavel HORÁKOVÁ Markéta SIROVÁTKA Tomáš

Rok publikování 2007
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Fórum sociální politiky
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Obor Sociologie, demografie
Klíčová slova Individual action plans - European Employment Strategy - bureaucracy - professionalism - bureauprofessionalism
Popis V předložené stati se zajímáme o různé způsoby využívání a realizace od roku 2003 v ČR nově zavedeného nástroje aktivní politiky pracovního trhu, individuálního akčního plánu (IAP). Ten by měl pomoci motivovat a aktivovat mladé a dlouhodobě nezaměstnané osoby evidované na úřadech práce k nalezení zaměstnání. Tohoto požadavku je ale možné docílit pouze za předpokladu jeho profesionálního poskytování liniovými pracovníky úřadů práce. Empirické výzkumy provedené v řadě evropských i mimoevropských zemí ale potvrzují, že je možné IAP poskytovat jak profesionálně, tak i byrokraticky. Právě tuto skutečnost jsme se pokusili v předloženém textu testovat. Konkrétně nás zajímalo, Jakým způsobem jsou liniovými pracovníky čtyř vybraných úřadů práce v odlišných regionech realizovány IAP (byrokraticky, profesionálně či kombinovaně/byroprofesionálně) za daných implementačních podmínek v těchto regionech a v časovém odstupu tří let (2003 a 2006)? Ze zjištěných výsledků vyplývá, že mezi sledovanými regiony i v čase se přístup k využívání a realizaci IAP mnohdy významně lišil. Je možné sledovat trend k opouštění IAP jako poradenské metody a k jeho byrokratizaci stejně jako trend omezování rozsahu jeho využití. Na druhé straně je ale možné identifikovat způsoby práce s nezaměstnanými, které rozvíjejí principy a metody individuálního přístupu a profesionalismu a vedou k začlenění na trhu práce. Velký vliv na způsob využívání a realizace IAP měly především změny v legislativě (dobrovolnost sepsání IAP vs. sankce za jejich neplnění), ve vnějším prostředí úřadů (využívání nových opatření, projekty ESF decentralizace řízení, sítě s úřady spolupracujících organizací a aktérů nabízejících různé služby) a v profesionálních kapacitách a kompetencích liniových pracovníků (způsob řešení přetížení personálních kapacit zaměstnanců úřadů).
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.