Používání strategií učení cizímu jazyku žáky středních škol: výsledky dotazníkového šetření

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

PŘIKRYLOVÁ Jana VLČKOVÁ Kateřina

Rok publikování 2011
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Příspěvek představuje první výsledky výzkumu disertační práce v oblasti diagnostiky strategií učení cizímu jazyku (CJ) na střední škole. Použit byl Dotazník strategií učení se cizímu jazyku pro studenty středních a jazykových škol (1. verze, Přikrylová, Vlčková 2010), který je volnou adaptací Language Strategy Use Survey (A. Cohen, R. Oxford, C. Chi 2002) vycházející z přístupu výuky založené na stylech a strategiích učení A. Cohena a S. Weaverové. Dotazník je dostupný na Portále evaluačních nástrojů projektu Cesta ke kvalitě Národního ústavu odborného vzdělávání. Strategie byly zjišťovány u receptivních (poslech, čtení) a produktivních řečových dovedností (psaní, mluvení) a slovní zásoby a překladu. Výzkumný vzorek tvořilo 940 respondentů ze středních odborných škol, odborných učilišť, gymnázií a jazykových škol. Výsledky zahrnují především srovnání míry používání jednotlivých skupin strategií. Žáci strategie učení CJ používají relativně málo (průměr 2,56 na frekvenční škále od 1 do 4, SD 0,44). Nejméně byly používány strategie slovní zásoby a nejvíce strategie překladu.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.