Bod zlomu. Hledání sociálního obratu v českém umění
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2011 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Notebook for art, theory and related zones |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | http://vvp.avu.cz/sesit/sesit |
| Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
| Klíčová slova | soacially and politically engaged art practice; autonomy of art; public art; new genre public art |
| Popis | V článku „Bod zlomu. Hledání sociálního obratu v českém umění“ se zaměřujeme na trojici výstavních projektů z rozmezí let 1997 až 1999, s kterými do současného českého umění vstupují jasně artikulovaná témata politické a angažovanosti umění, umění ve veřejném prostoru (respektive „nového žánru veřejného umění“) a místně specifických intervencí reflektujících lokální sociální a jiné problémy. Každá z trojice výstav byla charakterizována silnou kurátorskou intencí a všechny mj. přispěly k rozvoji kritického diskursu, umožňujícího artikulovat v našem prostředí nové problémy a otázky. Cílem článku je ukázat, že výstavy Snížený rozpočet, Umělecké dílo ve veřejném prostoru a Public District a jejich kritická reflexe v odborných periodicích přispěla k vytvoření základu, na kterém se pak především po roce 2000 rozvíjela umělecká praxe, směřující ke stavu, jejž Claire Bishop označuje jako sociální obrat v umění. Článek je dílčím výsledkem výzkumu zaměřeného na (sociálně a politicky angažovanou) participativní praxi v českém umění v období let 1998 až 2008. |
| Související projekty: |