Postoje žáků nižšího sekundárního vzdělávání k homosexualitě
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2022 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Studia Paedagogica |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | https://doi.org/10.5817/SP2022-1-6 |
| Doi | https://doi.org/10.5817/SP2022-1-6 |
| Klíčová slova | attitudes toward homosexuality; prejudice against homosexuals; heterosexism; lower secondary education; perception of homosexuality in schools |
| Popis | Postoje studentů k jejich odlišně orientovaným nebo genderově nestereotypním vrstev-níkům jsou tématem celé řady cizojazyčných studií. Nejčastěji však byl řešen kontext terciárního vzdělávání, který poukázal nejen na nutnost se ostrakizací odlišně orientova-ných studentů zabývat, ale prokázal i mnohé determinanty, které se ukázaly jako význam-né při tvorbě negativních postojů vůči homosexuálům. Předkládaná studie se zabývá výzkumem postojů žáků nižšího sekundárního vzdělávání khomosexualitě. V teoretické části poukazujeme na historický kontext vývoje předsudků vůči homosexualitě a věnujeme se rovněž úvodem do již proběhlých studií a výzkumů postojům k homosexualitě na růz-ných stupních vzdělávání. Následně je předkládáno výzkumné šetření, v rámci kterého bylo pomocí standardizovaného dotazníku osloveno 316 žáků 8. a 9. tříd či tercie a kvar-ty na víceletých gymnáziích. I když jsou výsledky v průměru pozitivní, více než 7 % žáků stále zastává vysoce až extrémně negativní postoje khomosexuálům. Statistická význam-nost byla prokázána pro proměnnou pohlaví (muži zastávají negativnější postoje; hladina účinku 26 %), druh homosexuality (mužská homosexualita je vnímána negativněji) či typ navštěvované školy (žáci základních škol zastávají negativnější postoje). |
| Související projekty: |