Byzantské námořnictvo a jeho organizace ve 4. až 12. století
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2024 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Živá archeologie |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | Stránka časopisu |
| Klíčová slova | Byzantine navy; Archaeology of shipwrecks; Byzantine harbours |
| Popis | Byzantská říše patřila v době raného středověku k námořním velmocem, a proto organizace jejího námořnictva, stejně jako technika stavby lodí, navigace a síť přístavů odrážejí komplexitu této pro impérium životně důležité instituce. Článek se zabývá otázkou struktury a fungování byzantského námořnictva mezi 4. až 12. stol. Po stručném historickém přehledu, ve kterém jsou akcentovány události, jež přímo ovlivnily podobu byzantského námořnictva (např. ztráta východních a afrických provincií, ztráta a znovudobytí Kréty), následuje popis jeho organizační struktury v rámci správních oblastí a velitelské struktury. Následuje popis nejtypičtějších plavidel, včetně jejich výstroje a modifikací. Dále přicházejí na řadu vraky a nakonec příklady byzantských přístavů a jejich charakteristik, které musely splňovat pro optimální fungování námořních cest. Vzhled a funkce byzantských přístavů a přírodních kotvišť jsou demonstrovány na vybraných lokalitách z Kréty. |
| Související projekty: |