Jak různě na devadesátky? Devadesátá léta v českých, polských a rakouských učebnicích dějepisu

Autoři

KAŠKA Václav

Rok publikování 2025
Druh Článek ve sborníku
Konference Via eruditionis. K životnímu jubileu Blaženy Gracové
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Klíčová slova 1990s; history textbooks; Czech Republic; Poland; Austria; history education
Popis Text se soustřeďuje na výkladové pasáže ve dvou nejnovějších českých a jedné aktuální rakouské a jedné polské učebnici dějepisu pro střední školy. Pomocí obsahové analýzy a komparace se věnuje tomu, jak autorské kolektivy píšou o 90. letech minulého století. Dochází k závěru, že české učebnice věnují zkoumané dekádě nejméně prostoru a omezují se převážně na politická a ekonomická témata. Současně se snaží desetiletí po roce 1989 nejvíce oddělit od „starého režimu“, nejméně pracují s principem kontinuity. Ve srovnání s polskou, a hlavně rakouskou učebnicí jsou 90. léta v obou českých učebnicích vyložena méně komplexně. Učebnice „Taktik“ je na základě výzkumu zhodnocena jako nejméně kvalitní, ačkoliv ve srovnání s učebnicí „Didaktis“ její autoři již mohli těžit jak z rozšíření činnostní a badatelské výuky v českém dějepisném vzdělávání, tak z narůstající produkce odborných prací o 90. letech minulého století. Obě české učebnice pomíjí témata jako politika paměti, rasismus, queer, média, bydlení, kriminalita, ale i kultura a občanská společnost a příliš nevedou studující, na rozdíl od učebnice rakouské, k občansky aktivnímu a (sebe)reflektivnímu pojetí minulosti.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.