Jak různě na devadesátky? Devadesátá léta v českých, polských a rakouských učebnicích dějepisu
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Článek ve sborníku |
| Konference | Via eruditionis. K životnímu jubileu Blaženy Gracové |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Klíčová slova | 1990s; history textbooks; Czech Republic; Poland; Austria; history education |
| Popis | Text se soustřeďuje na výkladové pasáže ve dvou nejnovějších českých a jedné aktuální rakouské a jedné polské učebnici dějepisu pro střední školy. Pomocí obsahové analýzy a komparace se věnuje tomu, jak autorské kolektivy píšou o 90. letech minulého století. Dochází k závěru, že české učebnice věnují zkoumané dekádě nejméně prostoru a omezují se převážně na politická a ekonomická témata. Současně se snaží desetiletí po roce 1989 nejvíce oddělit od „starého režimu“, nejméně pracují s principem kontinuity. Ve srovnání s polskou, a hlavně rakouskou učebnicí jsou 90. léta v obou českých učebnicích vyložena méně komplexně. Učebnice „Taktik“ je na základě výzkumu zhodnocena jako nejméně kvalitní, ačkoliv ve srovnání s učebnicí „Didaktis“ její autoři již mohli těžit jak z rozšíření činnostní a badatelské výuky v českém dějepisném vzdělávání, tak z narůstající produkce odborných prací o 90. letech minulého století. Obě české učebnice pomíjí témata jako politika paměti, rasismus, queer, média, bydlení, kriminalita, ale i kultura a občanská společnost a příliš nevedou studující, na rozdíl od učebnice rakouské, k občansky aktivnímu a (sebe)reflektivnímu pojetí minulosti. |
| Související projekty: |